Σημαντικές μεταβολές στον τομέα της διατροφής καταδεικνύει έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), σχετική με τις δαπάνες και τις ποσότητες που καταναλώνουν οι Έλληνες τα τελευταία χρόνια. Κατά την τελευταία δεκαπενταετία, οι δαπάνες για τρόφιμα και παντοπωλειακά είδη έχουν σημειώσει notable αλλαγές.
Συγκεκριμένα, η μέση δαπάνη ανά άτομο για είδη παντοπωλείου το 2023 ανήλθε σε 2,144 ευρώ, αυξημένη κατά 3,37% σε σύγκριση με το 2022 και κατά 10,69% σε σχέση με το 2009. Αυτό που επισημαίνεται είναι ότι οι ανατιμήσεις και η μείωση του όγκου αγορών των νοικοκυριών ευθύνονται για αυτή την αύξηση. Η συνολική δαπάνη για είδη παντοπωλείου το 2023 ανήλθε σε 21,6 δισ. ευρώ, αντιστρόφως με 22,1 δισ. ευρώ το 2009.
Η έρευνα ανακοινώνει επίσης πως η δαπάνη για τρόφιμα ανήλθε σε 1.670 ευρώ ανά έτος ανά άτομο, που αντιστοιχεί στο 19,58% των συνολικών δαπανών. Παράλληλα, οι δαπάνες για άλλα είδη παντοπωλείου και εστίαση καταγράφηκαν στα 474 ευρώ (5,56%) και 866 ευρώ (10,15%) αντίστοιχα. Το 2023, οι δαπάνες για τις βασικές ανάγκες, όπως διατροφή και ενέργεια, ανέρχονται στο 44,61% των συνολικών δαπανών, ενισχυμένες σε σχέση με το 37,90% το 2009.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της κατανάλωσης, παρατηρούνται επίσης σημαντικές μειώσεις σε βασικούς τομείς της διατροφής. Ειδικότερα, η κατανάλωση ψωμιού και ειδών αρτοποιίας μειώθηκε κατά 6%, ενώ η μείωση στις ζωικές πρωτεΐνες φτάνει το 16% ετησίως. Αντιθέτως, τα πουλερικά παρουσίασαν αύξηση, επειδή θεωρούνται πιο οικονομικές επιλογές. Η κατανάλωση γαλακτοκομικών, κυρίως του πλήρους γάλακτος, υποχώρησε κατά 42%, με την τάση να στρέφεται προς ελαφρύτερες εκδοχές.
Η δαπάνη για ελαιόλαδο σημείωσε αύξηση 28% το 2023, αν και η κατανάλωση του προϊόντος μειώθηκε. Σχετική είναι και η εικόνα για τα φρούτα και τα λαχανικά, όπου καταγράφηκαν μειώσεις 11% και 15% αντίστοιχα. Η κατανάλωση καφέ επίσης καταγράφηκε μειωμένη κατά 15%, ενδεχομένως λόγω της στροφής των καταναλωτών στην εστίαση.
Η έρευνα αναδεικνύει τις αλλαγές στην κατανάλωση και τη δαπάνη, επισημαίνοντας πως οι καταναλωτές στρέφονται ολοένα και περισσότερο σε πιο οικονομικές επιλογές και προϊόντα, ανταγωνιζόμενοι τις αυξημένες τιμές και τις οικονομικές πιέσεις.
Πηγή: news.gr